Spelindustrin är och har länge varit väldigt duktig på att få oss att fortsätta att spela. Förenklat handlar det om att hitta de speciella mekanismerna som skapar en långsiktig motivation hos en individ eller grupp att utföra en aktivitet – att spela. Bara en gång till.
Det skriver jag i min senaste blogg på Läkemedelsvärlden.
Det känns som att följsamheten till spelande är hög, och jag vågar mig på att påstå att den är betydligt högre till spelande än vad den är när det gäller att ta sina läkemedel.
Spelandets mekanismer börjar alltmer sprida sig även utanför spelindustrin, bland annat till sjukvården, och begreppet kallas för ”gamification”, spelifiering. Tanken är att genom gamification låna bra motiverande mekanismer från spel för att bland annat förändra patienternas beteende. Det kan handla om sådant som att gå ner i vikt, sluta röka och att ta sina läkemedel.
Läs hela bloggen på Läkemedelsvärldens webbplats.