Kan Media Doctor bota hälsojournalistiken?

Det är rubriken på ett seminarium som jag modererar i Stockholm den 14 maj kl 10-12.

En amerikansk studie av över 1700 medicinska nyhetsinslag i press, radio och tv 2006-2012 pekar på stora brister vad gäller medierapporteringen om nya behandlingsmetoder. Ofta överdrivs fördelarna medan nackdelarna underskattas och kostnaderna glöms bort.

Så hur mår då hälsojournalistiken i Sverige? Ämnet diskuteras av en kvalificerad panel från såväl hälsosektorn som medierna. Utgångspunkten är en text av medieforskaren och medicinjournalisten David Finer i Sim(o)-boken ”Vad har vi lärt oss?” som handlar om Media Doctor.

Media Doctor är ett samarbete mellan läkare, folkhälsoforskare, journalister och aktivister om att först formulera kriterier för god hälsojournalistik och sedan löpande granska om kriterierna uppfylls i de breda nyhetsmedierna. Media Doctor startade i Australien och har sedan i olika former spridits till Kanada, Japan, Hong Kong, USA, Tyskland och Sverige.

I panelen återfinns: 

  • Inger Atterstam, medicinjournalist, knuten till SvD
  • Johan Calltorp, professor och projektledare Forum för Health Policy
  • David Finer, medicinjournalist, SLL och Integrative Care Science Center
  • Caroline Hougner, medicinjournalist, Aftonbladet
  • Thorbjörn Larsson, vd Vårdalstiftelsen

Läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.