Skriv pressmeddelanden som journalister vill läsa

Som journalist får jag många pressmeddelanden. Vissa dagar bara tio stycken – andra dagar kan det var uppemot 40-50 stycken. Hur många av dessa tror du är verkligen intressanta? Inte många, tyvärr…

Varför inte? I de flesta fall är nyhetsvärdet lågt – om det ens finns ett verkligt nyhetsvärde. I många fall är det mer intressant inom företaget än utanför.

Övertron till pressmeddelandet spökar också. ”Vi skriver ett pressmeddelande och skickar ut så är det klart!” Det funkar inte så, tyvärr. Ett lyckat PR-arbete kräver mer än så. Selektering av journalister att kontakta, uppföljning, personliga relationer mm.

Ofta när jag läser pressmeddelanden förstår jag inte vad som är grejen. Anledningen till det är för det mesta att det 1) inte finns något nyhetsvärde, eller 2) det är för mycket information i pressmeddelandet. Renodla ditt pressmeddelande, skriv om endast en sak och börja med det viktigaste. Då är det lättare att nå fram.

Om du skickar ut pressmeddelande med epost, som de flesta gör idag, skriv inte ”Pressmeddelande” i ämnesraden. I nio fall av tio åker det i papperskorgen. Bifoga inte pressmeddelandet till ditt epost och skriv ”Läs vårt pressmeddelande i bifogad fil”. Då åker det också i sopen.

Du ska skriva rubriken (som ska vara kort och kärnfull) i ämnesraden och klistra in pressmeddelandet som text i ditt epost. Då ökar chansen dramatiskt att det blir läst.

Läs mer på MyNewsdesk hur du skriver ett bra intressant pressmeddelande som blir läst.

Eller kontakta mig…

  • Pingback: Tweets that mention Skriv pressmeddelanden som journalister vill läsa | viva text & pharma - vtp -- Topsy.com()

  • Vi använder MyNewsdesks sökverktyg för genomsökning via RSS för nyheter inom läkemedel osv. Funkar bra men det dyker ju upp en hel del skräp